Ammattilaisen 3+1 nyrkkisääntöä K-Supermarket Hämeenkylän paistopisteeltä
Korvapuustin tuoksu kutsuu ostoskärryjä työnteleviä asiakkaita kohti paistopistettä. Miten tuoksun houkuttelema asiakas saadaan poimimaan tuotteita kärryyn mahdollisimman paljon? Kysytään asiaa todelliselta leivän myynnin asiantuntijalta!
Lantmännen Unibaken aluepäällikkö Merja Hirvimäki on tehnyt pitkän uran leipäalalla ja tietää kaiken siitä, miten leipätuotteita myydään mahdollisimman tehokkaasti. Merja juhlii juuri 60-vuotisjuhlavuottaan ja samalla 20 vuotta samassa talossa. Työssään hän auttaa pääkaupunkiseudun ja Päijät-Hämeen kauppojen paistopisteitä.
Tänään Merja on pistäytymässä Hämeenkylän K-Supermarketissa Vantaalla ja kertoo paistopisteen houkuttelevasta esillepanosta yhdessä kaupan osastonhoitajan Eha Ainveren kanssa.
Osastonhoitaja Eha Ainvere täyttää vitriiniä riisipiirakoilla. Lounasaikaan ydintuotteet käyvät hyvin kaupaksi.
Paista tuoretta koko päivän ajan
Kun kauppa on auennut aamulla klo 7, on Eha jo ehtinyt paistaa ensimmäiset takuuvarmat tuotteet ja asetella ne vitriiniin. Työmatkalla aamupalaa ja lounastarpeita hakevat työläiset nappaavat mukaansa sämpylöitä, riisipiirakoita ja croissantteja.
– Tärkeintä on saada heti avaamisaikaan jotain tarjolle. Paistaminen kannattaa aloittaa muutamasta takuuvarmasta tuotteesta, Merja kertoo.
– Aamupäivällä pitää kiirettä ruuhkahuipun takia. Viimeistään klo 10 pitää paistaa muitakin tuotteita, Eha kuvailee aamun kiireistä paistorutiinia.
Ruuhkahuiput seuraavat toisiaan ja lounasaikaan paistopisteellä käy vipinä. Suolaiset tuotteet tekevät kauppansa, ja Eha paistaa muutaman pellillisen piirakoita ja pasteijoita. Tässä vaiheessa paistetaan myös makeita viinereitä.
– Pitää paistaa tuoretta pitkin päivää iltaan saakka. Ennen saatettiin paistaa kerralla koko päivän leivät ja laittaa uunit kiinni, mutta se ei ole nykypäivää, Merja muistuttaa tuoreiden tuotteiden tärkeydestä.
Tuotteita kannattaa paistaa runsaasti.
Paista oikein
Tuoreiden tuotteiden tuoksu leviää paistopisteen ympärille, kun Eha työntää vaunullisen tuoreita tuotteita vitriineille.
– Vastapaistetun korvapuustin ja ruisleivän tuoksu vetää ihmisiä paikalle. Silloin tietää, että myynti käy, Merja kertoo kokemuksesta.
Eha nostaa pelliltä tarjottimille perinteisiä ja rukiisia riisipiirakoita, sekä perunapiirakoita.
– Täydellisesti paistettuja! Merja ihastelee.
Piirakoissa on täydellinen paistopinta.
Kokenut paistaja tuntee oman uuninsa. Eha tietää tarkalleen, missä kohdassa uunia tuotteet jäävät ilman väriä ja missä kohdassa kärähtää. Kokemus opettaa, ja paistolakanasta löytyvät perusohjeet.
– Joskus tulee hutikappale, Eha hymyilee ja siirtää yhden hillosilmänsä tiputtaneen viinerin syrjään.
K-Supermarket Hämeenkylästä annetaan hävikkituotteet hyväntekeväisyyteen, joten mikään ei mene hukkaan.
Huolehdi runsaudesta ja siisteydestä
Eha on asettanut tuotteet järjestykseen suolaisesta makeaan. Silmänkorkeudella ovat tällä kertaa uutuustuotteet, joita asiakkaat innokkaina katselevat. Silmänkorkeudelle voi sijoittaa myös takuuvarmat ydintuotteet, joita pitää olla runsaasti tarjolla.
– Runsaus myy. Kukaan ei osta yksinäistä tuotetta, Merja toteaa perussäännön.
Makeat tuotteet ovat vasemmalla, suolaiset oikealla. Sokerilla koristellut tuotteet kannattaa asettaa alatasolle, niin sokeri ei sotke muita tasoja.
Merja huomaa, että asiakkaat poimivat herkkutuotteita ostoskärryihin ja esillepano harvenee. Nyt täytyy toimia. Hän yhdistelee tuotteet samalle tarjottimelle ja vaihtaa tuotetiedot oikeisiin.
– On parempi pitää esillä runsasta tarjotinta kuin montaa puolityhjää. Nyt olisi aika paistaa lisää, Merja tietää ja sipaisee huomaamatta pudonneet sokerinmurut pois ja ojentaa paperipussit järjestykseen.
– Siisteys ennen kaikkea. Koko ajan siistitään ympäristöä ja ottimet pestään useasti päivässä! Tuotetiedot ja kappalehinnat täytyy olla kohdallaan. Ilman hintaa ihmiset eivät osta tuotetta.
Lantmännen Unibaken aluepäällikkö Merja Hirvimäki korostaa esillepanon runsautta ja siisteyttä.
3+1 nyrkkisääntöä, joilla parannat paistopisteen vetovoimaa
Merja ja Eha ovat esimerkkejä siitä, miten oikea asenne ratkaisee paistopisteen menestymisessä. Työ paistopisteellä on täynnä toimintaa ja jatkuvaa ennakointia. Mukavaa työtä se kuitenkin on!
Lopuksi tiivistetään Merjan nyrkkisäännöt:
1. Tunne myymälän ruuhkahuiput ja paista oikeaan aikaan
- Pidä esillä tuotteita, joita asiakkaat ostavat. Huom. viikonpäivät eivät ole samanlaisia.
- Seuraa päivän menekkiä ja ennakoi paistaminen.
2. Paista oikein ja käytä erilaisia valmistusasteita
- Jokainen uuni on erilainen. Kokemus opettaa, miten uuni käyttäytyy.
- Noudata paistolakanan paisto-ohjeita sekä tuotekohtaisia ohjeita leivonnaisten käsittelystä.
- Hyödynnä sulattaen valmiita tuotteita. Ne pelastavat kiireessä!
3. Pidä esillepano runsaana ja siistinä
- Runsaus myy. Paista mieluummin runsaasti muutamaa tuotetta kuin vähän kaikkea.
- Pidä paikat siisteinä. Tämä on itsestään selvää.
- Katso, että tuotetiedot ja kappalehinnat ovat oikeilla kohdilla.
+1 Asenne ratkaisee
- Muista asiakaspalveluasenne. Juttele asiakkaille ja anna tuotesuosituksia!
- Pidä valikoima virkeänä: kokeile, tuunaa, koristele!