K-Supermarket Pekuri otti käyttöön Vaasan Leipämö -paistopistekonseptin
K-Supermarket Pekurissa palvellaan ostavia asiakkaita uuden konseptin paistopisteellä. Vaasan Leipämön myymäläkaluste on tuonut ryhtiä paistopisteelle ja konsepti on tukenut valikoiman rakentamista. Lue, millaisia kokemuksia kauppiaalla on.
K-Supermarket Pekuri sijaitsee aivan Oulun ydinkeskustassa kauppakortteli Pekurissa kävelykatu Rotuaarin varrella. Kauppiaspariskunta Mika ja Jaana Sara ovat pyörittäneet kauppaa vajaan neljän vuoden ajan. Mika Sara kuvailee kauppaansa poikkeukselliseksi sekä keskustasijainnin että asiakaskannan suhteen. K-Supermarket Pekurissa asioivat kokeilunhaluiset ja laatutietoiset asiakkaat.
– Olemme premium-luokan ruokakauppa, ja pyrimme vastaamaan asiakkaiden vaatimuksiin ensimmäisenä. Uutuudet löytyvät aivan varmasti meiltä, kuvailee Mika Sara.
Ryhtiä ja selkeyttä paistopisteelle
Trenditietoisten ruokakaupalle ei siis liene ihme, että sinne rakennettiin Vaasan Leipämö -konseptin mukainen paistopiste heti tuoreeltaan konseptin lanseerauksen jälkeen alkuvuodesta 2021. Vaasan Leipämö on suunniteltu luomaan pienleipomotunnelmaa ja houkuttelevaa esillepanoa sekä parantamaan myymäläkokemusta. Konseptiin kuuluvat kauniit ja tunnelmalliset kalusteet sekä myyntiä kasvattavat materiaalit ja pakkausratkaisut.
Lue lisää Vaasan Leipämö -konseptista
– Uusi konseptin mukainen kaluste on todella näyttävä. Halusimme eroon aiemmasta kupumallisesta esillepanosta ja saimme tilalle ovellisen mallin, jossa tuotteet ovat paremmin suojassa. Kalusteen luukulliset ovet helpottavat sekä asiakkaita että työntekijöitämme. Tuotteiden asettelu vitriiniin on helppoa työntekijälle, ja asiakkaat voivat ottaa tuotteita helposti luukun kautta, Mika Sara kuvailee Vaasan Leipämö -konseptin myymäläkalustetta.
– Kalusteessa on omat paikat ottimille ja pusseille, mikä on todella hyvä. Siivoamme ja putsaamme paikat päivän mittaan, kyllähän sitä sotkua aina syntyy. Työntekijämme ovat kuitenkin olleet tyytyväisiä kalusteen toiminnallisuuteen ja selkeyteen.
Koulutusta taikinaleivontaan ja valikoimaan suunnitteluun
K-Supermarket Pekurissa paistopisteen volyymipohjaiset myyntihitit ovat olleet vanhat tutut, riisipiirakat ja croissantit. Myynnin edistämiseksi Vaasan Leipämö -konseptiin kuuluvat myös tuotevalikoiman rakentamisen tuki sekä taikinaleivontaan ja paistamiseen liittyvät koulutukset ja materiaalit.
– Meillä oli ennenkin pienimuotoista mutta vahvaa taikinaleivontaa, mutta nyt olemme kasvattaneet sen osuutta. Olemme hyötyneet koulutuksesta, jota olemme saaneet taikinaleivontaan ja paistamiseen. Kokemusta leipomisesta on karttunut koko ajan lisää, kun opimme uunikohtaisista paistolämpötiloista ja uunin käyttäytymisestä enemmän, kertoo Mika Sara.
Vuoden varrella paistopisteen tuotevalikoimakin on uusiutunut jonkin verran.
– Taikinaleivonnan myötä olemme tuoneet pääkiertoon uusia tuotteita, jotka asiakkaat ovat löytäneet kiitettävästi. Alkuviikosta myymme paljon paistamaamme leipää. Loppuviikkoa kohti herkuttelutuotteiden kysyntä kasvaa.
Hittituotteiden tuunausta
Mika Sara kehottaa kokeilemaan uusia tuotteita ja tuunaamaan niistä myyntihittejä. Yksi hyvä esimerkki ovat tuunatut överimunkit.
– Kokeilimme tuunata 60 kappaleen erän överimunkkeja suklaakastikkeella, vaahtokarkeilla ja suklaapaloilla. Sijoitimme tuotteet silmänkorkeudelle uuden kalusteen hyllylle, ja parissa tunnissa kaikki överimunkit menivät kaupaksi kuin häkä!
Näin syntyivät perjantain myyntivaltiksi överimunkit, joiden perään asiakkaat osaavat jo kysellä. Yleisesti Mika Sara kehottaa kokeilemaan omalle asiakaskunnalle sopivaa tapaa kasvattaa myyntiä.
– Kokeilemalla löytyy malli, joka toimii. Ei voi yleistää, että kaikki toimii kaikilla, mutta meillä tämä konsepti toimii tällä hetkellä hyvin.