Mitä paistopisteeltä ostetaan ja miksi? Kysyimme asiakkailta!
On arkinen keskiviikko ja lounasaika vantaalaisen K-Supermarket Hämeenkylän paistopisteellä. Asiakkaat lähestyvät vitriiniä. Jotain tekee mieli. Mitä tapahtuu asiakkaan mielessä ostopäätöksen hetkellä? Päätimme kysyä!
Tyypillisesti asiakas lähestyy vitriiniä hitaasti ja harkiten. Aivan kuin tarkoitus olisi vain katsella. Lyhyen harkinnan jälkeen lähes jokainen asiakas tarttuu ottimiin ja nappaa paperipussin käteensä. Kysytäänpä ihmisiltä, mitä ja miksi he tällä kertaa valitsevat paistopistevalikoimasta.
– Ostan kinkku-juustocroissantin kotiin. Syön sen kahvin kanssa, kertoo vanhempi herrasmies ja ottaa tuotteen pussiin varmoin ottein. Ilmeisesti tuttu rutiini. Makeita hän ei syö koskaan.
Samalla paikalle saapuu toinenkin herra. Hänellä pussiin sujahtaa muutama korvapuusti.
– Ostan näitä kotiin ja keitän kahvit! Toki ensin syön ruoan, joten nämä ovat jälkkäreitä.
Myös harkiten valintansa tekevä rouva tyynnyttelee herkkuhammastaan. Kaunis omenainen lettiviineri syödään kotona, koska kahvilat eivät ole koronan takia auki. Nähtävästi iltapäiväkahvit ovat hyvä syy poimia paistopisteen valikoimasta jotain hyvää. Ostetaan tuotteita silti muuallekin, nimittäin töihin.
– Töihin evääksi, sanoo työhaalareihin pukeutunut mies ja nappaa kinkku-juustokolmion.
Kovin harva työikäinen tunnustaa syövänsä herkkuja. No, on vasta lounasaika. Oransseihin huomiovaatteisiin sonnustatunut mies pyydystää kuitenkin pihteihinsä kanelimunkin.
– It’s sweet, it’s good.
Lantmännen Unibaken tutkimus kertoo samaa – kuluttajat hakevat paistopisteiltä herkullisia elämyksiä (Kilde 2021). Vastapaistettu on arjen luksusta, niin tutkimuksessa kuin K-Supermarket Hämeenkylän paistopisteellä.
Riisipiirakoita, riisipiirakoita, riisipiirakoita!
On olemassa tuote, jota ilman suomalaiset eivät pärjää. Se on riisipiirakka. Riisipiirakoita uppoaa asiakkaiden ostoskärryihin kovalla vauhdilla. Evääksi töihin, välipalaksi pojalle ennen treenejä, huikopalaksi nopealle mökkireissulle. Riisipiirakat ovat helpompi eväs, kuin voileivät, joiden voitelu on hankalaa.
– Vien riisipiirakoita metsäretkelle, esittelee nuori ulkoilupukuun sonnustautunut mies. Hän aikoo paistaa piirakoita nuotiolla nakkien kanssa. Mielenkiintoinen yhdistelmä.
Kiireisen oloinen mies lappaa perunapiirakoita pussiinsa, kunnes hän huomaa, etteivät ne olekaan riisipiirakoita.
– Ei se minua haittaa, nämäkin ovat hyviä! hän huikkaa hyväntuulisesti. Piirakka kuin piirakka.
Myös Lantmännen Unibaken myynneissä nähdään riisipiirakan vahva rooli suomalaisissa kodeissa. Varsinkin kun paistopisteet pakkaavat riisipiirakoita valmiiksi monipakkauspusseihin, kauppa käy.
Asiakkaiden vinkkejä esillepanoon
Saimme aluepäällikkö Merja Hirvimäeltä hyviä nyrkkisääntöjä paistopisteen esillepanon parantamiseen. Houkuttelevalla vitriinilllä on suuri merkitys menekin kasvattamiseen, kuten myös oikealla paistolla. Moni asiakkaista valitsee tottuneesti tuttuja tuotteita. Eräät kokeilevat rohkeasti uutuuksiakin, etenkin kun niitä hieman suosittelee. Myös tuotetiedot allergeeneineen ja alkuperineen ovat tärkeässä osassa ostopäätöstä. Tuotetta ei myöskään voi ostaa, jos hintalappu puuttuu. Esillepanoon ollaan muuten yleisesti tyytyväisiä. Vitriini on houkutteleva, selkeä, siisti ja valoisa.