Tehdään lokakuusta roosa!
Roosa nauha on Syöpäsäätiön keräys, jolla kerätään varoja suomalaiseen syöpätutkimukseen. Tänä vuonna keräyksen erityisteemana on lasten syövät.
Roosa pulla -kampanja on osa Roosa nauha -keräystä ja kampanja näkyy kaupoissa, kahviloissa ja ravintoloissa, ja hyvä niin, sillä jokainen kampanjassa myyty tuote hyödyttää suomalaista syöpätutkimusta. Syöpäsäätiön viestintäpäällikkö Carita Päivänen ja Lantmännen Unibaken markkinointipäällikkö Elina Seppänen vastaavat Roosa nauha -keräykseen ja Roosa pulla -kampanjaan liittyviin kysymyksiin.
Miksi Roosa nauha -keräys on tärkeä?
Carita: Roosa nauha -keräyksen tuotoilla tuetaan suomalaista syöpätutkimusta. On hyvä muistaa, että joka kolmas ihminen elämänsä aikana sairastuu syöpään. Niinpä aihe kosketta meitä kaikkia. Olen myös jutellut syöpätutkijoiden kanssa ja he ovat kertoneet, että näinä tiukan euron aikoina säätiöilta saatava rahoitus syöpätutkimukselle on erittäin tärkeää. He sanoivat, että tällä hetkellä suomalainen syöpätutkimus nojaa täysin säätiörahoitukseen. Roosa nauha -keräyksellä saadaan paljon aikaan. Esimerkiksi tänä vuonna tavoitteemme on neljä miljoonaa euroa. Vuoden 2023 teema on lasten syövät.
Miksi lasten syövät ovat teemana? Mitä teemasta voisi asiakkaille kertoa?
Carita: Lasten syövät ovat erilaisia kuin aikuiset syövät. Ne tutkimukset ja hoidot, joilla on etsitty ratkaisuja aikuisten syöpiin eivät päde lasten syövissä. Syöpätutkimuksen ansiosta lasten syöpähoito on edennyt esimerkillisesti ja yhä useampi lapsi paranee syövästään. Nykytutkimus tähtää myös yhä paremman elämänlaadun saavuttamiseen eli siihen, että hoidot eivät olisi niin raskaita ja niillä olisi yhä vähemmän sivuvaikutuksia.
Kampanjan tuotemyynnistä kuten pullasta tai leivästä lahjoitetaan osa Roosa nauha -keräykseen. Mikä on kampanjatuotteiden merkitys keräyksessä?
Carita: Meille on tärkeää, että mukana on erilaisia tuotteita. On hienoa, että näitä arjen tuotteita on kampanjassa, sillä näin keräykseen voi jokainen osallistua omien mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi Vaasan Roosa nauha -kanelikierrepulla, riisipiirakka tai kauraleipä ovat hyvin helppoja tapoja osallistua keräykseen. Juuri näistä tuotemyynneistä kertyy suurin osa kampanjan aikana kerättävästä potista – eli lähes kolme miljoonaa euroa. Näitä arjen tuotteita ostamalla tekee hyvää sekä syöpätutkimukselle että itselleen. Kiva, kun voi vähän hemmotella itseään, pitää herkkuhetken ja samalla saada itselleen hyvää mieltä. On hyvä muistaa, että pienistä puroista syntyy iso virta.
Miksi Lantmännen Unibake on valinnut juuri nämä tuotteet kampanjaan?
Elina: Roosa pulla -kampanja on Lantmännen Unibaken vuoden suurin yksittäinen kampanja Suomessa. Kampanjan startti on jo syyskuussa ja kampanja kestää lokakuun loppuun. Kampanjatuotteet ovat vakiintuneet vuosien aikana ja ne on valittu siten, että ne on helppo ostaa ja niiden ostaminen on vaivaton tapa osallistua kampanjaan.
Roosa pulla -kampanja on monille varmasti jo klassikko. Olemmehan olleet mukana vuodesta 2015. Pullan ohella mukaan ovat tulleet myös riisipiirakka ja leipä. Tuotteet on valittu siten, että vaihtoehtoja löytyy myös niihin myyntipisteisiin, joissa ei ole uunia. Näillä tuotteilla on helppo tehdä hyvää ja ilahduttaa myös läheisiä.
Miten Lantmännen Unibake tukee Roosa pulla -kampanjan näkyvyyttä?
Elina: panostamme kampanjan viestinnässä vahvasti sosiaaliseen mediaan ja mukana on myös vaikuttajaviestintää. Olemme miettineet tapoja, joilla kampanjatuotteiden myyntiä voidaan vauhdittaa. Myymälöihin on tarjolla esimerkiksi monipakkauspussit. Meiltä saa kampanjaan liittyviä tarroja, julisteita ja leipäkorivyötteitä. Myös roosakassista on tullut hitti. Siihen on kerätty erilaisia tuotteita ja sen voi viedä vaikka työkavereille tuliaisiksi.
Mitä haluatte sanoa kampanjaan osallistuneille ja mistä saa lisätietoa?
Carita: Haluamme yhdessä kiittää kaikkia kampanjaan osallistuvia. Kuten sanottu, jokainen sentti on tärkeä, joten jokaisesta riisipiirakasta, pullasta ja leivästä yhteensä kertyy loppujen lopuksi iso summa rahaa tärkeään asiaan. Kiitos siis kaikille!
Elina: Kampanjatuotteiden tuotto ilmoitetaan nettisivuillamme keräyksen päätyttyä. Kannattaa käydä katsomassa kuinka paljon saimme aikaan. Kiitos jo nyt kaikille osallistujille!